Dag #21 Skijt

imageIn tegenstelling tot gisteren was vandaag wel een productieve dag: de hele dag stilzitten en boardgames spelen :).

 

 

We startten vandaag extra vroeg met een uitgebreid ontbijt met pannenkoeken, fruit, ei, verse sinaasappelsap en sinaasappel tulband met maanzaad.
image

Het eerste spel dat we speelden was Scythe (waarvan ik nu nog steeds niet precies weet hoe ik het nu uit moet spreken: sijz, sijt, sijf, skijf, skief of skijt? Dat laatste is West-Fries voor poep). Ik het begin had ik moeite met overzicht krijgen over het spel. Er zijn zoveel mogelijkheden in het spel om punten te scoren en als je dan nog niet alle spelmechanismen onder de knie hebt, is het even zoeken. Maar toen ik me eenmaal ergens op focuste lukte het meer om een plan te maken en uiteindelijk eindigen N en ik op een gedeelde eerste plek die hij uiteindelijk toch wist te claimen omdat je bij gelijkspel ook de gebouwen meetelt (en die had ik niet). Ik vind Scythe dus echt een heel gaaf spel: het heeft een heel eigen feel met een combinatie van Agricola en Warhammer. Je bent werkers aan het plaatsen die een beetje voedsel moeten oogsten en tegelijkertijd probeer je met je Mechs de tegenstander neer te knallen. Die combinatie is grappig. Daarnaast is het zo dat er tijdens het spel nog vanalles kan veranderen; soms heb je spellen waarbij je op de helft al ziet dat het nooit meer iets gaat worden, maar dan moet je nog anderhalf uur (weet je nog? Marco Polo :)). Bij Scythe staat niets vast en dat maakt het voor iedereen spannend tot het eind.

Daarna speelden we Via Nebula. Een kort spel waarbij je grondstoffen moet verzamelen om bepaalde kaarten te kunnen spelen die je punten opleveren. Het spelbord is al het ware bedekt met mist en daardoorheen moet je je een weg banen. Als je de mist hebt verjaagd kun je via de weg die je hebt gebouwd de grondstoffen naar de bouwplaats transporteren. Een grappig spel waar ik helemaal niet goed in was. Het was voorbij voordat ik überhaupt een idee had wat ik aan het doen was. Misschien dat het een tweede keer makkelijker speelt.

image

Het derde spel was Rococo. Een dikke vette Euro waarbij je jurkjes moet naaien en die jurkjes moet je dan weer in paleiszalen plaatsen. Zowel de jurkjes als de plaats van de jurkjes leveren punten op. Uiteraard leent dit thema zich voor een hoop hilariteit. “Het is duidelijk dat jij van naaien houdt.” “Dat is helemaal waar.”
Maar afgezien van het thema en de lol die je daarmee kunt hebben, was het niet echt mijn spel. Het spel is wat te eenzijdig: jurkjes naaien, jurkjes plaatsen. En dat was naar mijn idee wat te beperkt. Spellen waarbij je resources moet verzamelen om daar weer dingen van te kunnen kopen/maken, zijn er natuurlijk ten overvloede. En in die categorie kan ik wel een paar uitdagendere spellen bedenken. Het hielp ook niet dat ik dik had verloren. Ik had te weinig jurkjes genaaid. Gelukkig heb ik er nog zat in mijn kast hangen. Dus eigenlijk ben ik ook een winnaar :).

Daarna speelden we nog twee potjes Code Names die de dames allebei wonnen door slordigheid van de heren.

Toen de heren naar huis gingen, gingen E en ik nog even door met Dominion. Het is alweer een tijd geleden dat ik dat speelde. Er was een periode dat ik het spel een maand lang bijna elke avond met BJ speelde. Maar op een dag had hij er zijn buik vol van en toen kwam het niet meer op tafel. E en ik speelden twee potjes met random kaarten. Het eerste spel was gauw voorbij, omdat we heel veel kaarten op tafel hadden die ons +1 kaart gaven waardoor we snel aan geld konden komen. Het andere spel duurde een stuk langer, omdat we alle actiekaarten op tafel hadden: de dief, de heks en de spion. Uiteindelijk won E allebei de potjes.

image

Tijdens de sushi speelden we ook nog Tzolk’in. Geen Dominion, maar wel mijn domein. Tzolk’in is nog steeds by far mijn favoriete worker placement. En inmiddels ben ik er aardig bedreven in geworden. Dikke winst dus voor mij (eindelijk).

We sloten af met Carcassonne Mayflower. Een van de leukste spellen voor twee spelers dat geen uitbreidingen nodig heeft. Alhoewel ik het spel al honderden keren heb gespeeld, win ik bijna nooit. Bij Mayflower gaat het erom dat je snel dingen afbouwt, als je mooie of grote dingen wilt bouwen dan loop je kans je punten te verliezen. Dus ook nu weer niet gewonnen.

 

image

 

*spirituele zweefmodus* alhoewel ik niet veel gewonnen heb vandaag voel ik me na een dag vol gave spellen, cake en sushi toch wel een grote winnaar 🙂

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s